Övergången från Ön till Nydala kan börja och här kommer Styrelsen tillsammans med Nydala-gruppen lägga ut aktuell information om allt som händer och planeras. ”Ett regelbundet informationsbrev beträffande aktiviteter på Nydala planeras gå ut till varje VG och även finnas på hemsidan och sociala medier.” Denna sida kommer alltså att uppdateras löpande, så håll utkik!
VKs reportage om Nydala augusti 2025 finns HÄR
NYDALA – information 2025-08-18
Så fint 90-årsfirande det blev och bra marknadsföring via media och Öppet hus av alla våra verksamheter.
Stort tack till alla som bidrog på olika sätt som gjorde att det blev möjligt att genomföra. Särskilt tack till Susanne Granberg och Karolina Eliasson som tagit ansvaret som projektledare!
Vi har nu äntligen fått en grupp som vill ta ansvar för ”kök och stuga”, dvs Hemmanet!
Karolina Eliasson, Ulla Bergqvist, Anette Ekman, Malin Andersson, Jennie Bergqvist. Carin Nylander Nygren har lovat att vara kvar som sammankallande även säsongen 2026 för att hjälpa den nya gruppen i gång! Det tackar vi för! Vi hoppas att alla stöttar med hejarop och uppskattning!
Gruppen ”kök och stuga” ansvarar för:
- Inköp av bassortiment av dricka, kakor, godis, kaffe och köks- och städutrustning.
- Se till att toan är ren och att material finns.
- Se till att det är ordnat och snyggt på Hemmanet, men den VG som bokar Hemmanet för tävling eller kurs ansvarar själva för att städa.
- Ansvara för stängning på hösten och öppning på våren.
- Se till att skåp och förvaring ordnas för de VG som behöver det.
- Se över behov av stolar/bord/inredning.
- Undersöka möjlighet till dörrar mellan rummen.
- Ansvara för bokningar av Hemmanet och planerna på Nydala i UBHK:s kalender och samordna med Umeå Fritids kalender.
- Ansvara för kodlås och byten av koder.
- Ansvara för datorer och modem.
- Samt kontinuerlig dialog med Umeå Fritid eller Fastighetsförvaltningen beroende på vilka frågor som dyker upp rörande Hemmanet.
All bokning sker som tidigare via bokastuga@ubhk.se
Frågor och förslag till carin.nylander@ubhk.se eller styrelsen@ubhk.se
Styrelsen tackar för att ni i gruppen tagit på er ansvaret och kommer att ha nära samverkan med ”kök och stuga”-gruppen.
Men fortfarande saknar vi medlemmar som kan ta ansvar för utejobb och allmänt fixande. Gräsklippning på Hemmanet, inreda i ladugården, material, materialbod mm.
Vi hoppas att det till veckan är vår tur att få grävare ut till Hemmanet för att ställa i ordning planen bakom ladugården. Då kommer också stolparna som är kvar från staketet att lyftas bort.
Det som sen står på tur är att få upp belysning på våra planer.
Utöver detta så har styrelsen fokus på fortsatta förhandlingar så att vi kan reda ut eventuella problem och fortsätta att skapa så bra förutsättningar som möjligt för alla verksamheter.
Vänligen, Styrelsen
NYDALA – information 2025-08-05 (som pdf HÄR)
Omställningen fortsätter. Agility har genomfört 2 dagars-tävling på Nydala i riktig högsommarvärme och löste det hela fint. Så bra jobbat! Vi lär oss hela tiden om vad som fungerar och inte, så värdefullt med konstruktiva förslag på hur vi kan förbättra, heja er!
Nu går vi vidare med att få till planen bakom ladugården som kommer att bli en grusplan, det hoppas vi kan göras så snart som möjligt.
Men det blir paus på det grävarbete vi beställt för att få till en agilityplan. Anledningen är att vi fått klart besked om att vi inte kommer att kunna få de bidrag vi räknat med eftersom vi har för kort avtalstid. Det behövs avtal på 10 år eller mer, och det har vi inte. Det innebär att den ekonomiska risken blir för stor, vilket styrelsen enades om i ett extra styrelsemöte 27 juli.
Vi för en dialog med Umeå kommun om det kan finnas öppningar att ändra i avtalet, men det alla behöver veta är att ett avtal vi undertecknat inte kan ändras ensidigt, det behöver man i så fall komma överens om.
Det som inte har ändrats är att vi har ett ansvar att se till att alla våra verksamhetsgrupper ska ha möjlighet att bedriva sin verksamhet på Nydalaområdet. Vi har egentligen tillräcklig yta för att kunna sätta upp en avgränsad agilityplan på den stora gräsplanen, men vi kan inte göra det just nu eftersom vi i avtalet är bundna till att Umeå Fritid sköter gräsplanen, och det innebär den stora robotklipparen som till viss del begränsar vad vi kan göra, Vi har haft en dialog med Umeå Fritid i frågan och vi kommer att ha ett gemensamt utvärderingsmöte i höst, eventuellt kan det resultera i ändringar i avtalet.
Det är väldigt roligt att vi äntligen kan blicka framåt och tänka på hur vi kan utveckla Nydalområdet som innebär en fantastisk möjlighet. Vi är väldigt glada för att medlemmar tagit sig tid och varit med på våra fixardagar, tack för det!
Vi börjar också få signaler om att det finns medlemmar som vill ta ansvar för ”kök och stuga” det är i så fall väldigt välkommet och att det blir en grupp som delar på ansvaret.
Plan och material (eller händiga händer som kan fixa ute och inne). Vi behöver flera som kan ta ansvar för jobb både ute och inne, klippa gräs, hålla snyggt, bygga förråd inne i ladugården och allt annat som kommer att behövas.
De här rollerna/grupperna skulle tillsammans kunna utgöra Nydala Servicegrupp som tillsammans och självständigt, med stöd av styrelsen utvecklar Nydalaområdet.
Om vi inte kan hitta ansvariga så kommer ansvaret, planeringsmässigt och i praktiskt att hamna på styrelsen, det inser nog alla att det inte är hållbart. Dessutom har flera styrelseledamöter upplevt att de blir så belastade och personligt påhoppade att de inte längre vill arbeta i styrelsen eller ens träna i vår klubb. Vi har den sista veckan två avhopp från styrelsen, vår kassör har valt att sluta på grund av att den totala belastningen blev för stor, en annan ledamot slutar på grund av studier på annan ort. Det är en väldigt allvarlig utveckling, så vill vi inte ha det. Vi behöver verkligen fundera över vår föreningskultur! Särskilt behöver vi tänka på hur vi stöttar våra unga ledamöter/medlemmar som vill ta ansvar.
Nu behövs alla goda krafter för att vi ska kunna ta den unika chans det innebär att utveckla ett nytt klubbområde.
Allt förändringsarbete är utmanande, det här är den största förändringen UBHK gör på 30 år så det är självklart att det finns många frågor och farhågor. Om vi hjälps åt att fokusera på lösningar och är villiga att bidra på olika sätt kan det bli hur bra som helst. Men det är upp till oss alla som är medlemmar.
Det är också helt upp till oss medlemmar hur engagemanget blir när vi faktiskt ska fira att vi fyller 90 år!
Alla åsikter och alla röster är lika viktiga i en förening. Men det finns en ordning hur det ska gå till. Läs gärna igenom våra stadgar. Gå på medlemsmöten och gör din röst hörd, begär extra medlemsmöte om det är en fråga du tycker är särskilt viktig, Skriv en motion till årsmötet, skicka skrivelser med dina argument till styrelsen@UBHK.se
Rösta bort styrelsen om du vill byta ut den, nominera dig själv eller andra du tycker har rätt kompetens. Men undvik att attackera enskilda ledamöter, lägg i stället krut på att uppmuntra de som är unga och vill ta ansvar för vår förening, hur ska det annars gå för oss?
Till sist – vi arbetar alla ideellt för att vi tror på vår förening, det innebär också att det är så rättvist ordnat att vi alla har 24 timmar på ett dygn, då är frågan hur vi väljer att prioritera de timmarna och hur många vi var och en kan lägga på vårt gemensamma arbete för klubben?
Vänligen,
Med stora förhoppningar men även en del farhågor….
Margit Håkansson, Ordförande
NYDALA – information 2025-07-06 (som pdf HÄR)
Det finns frustration över att det upplevs som att Nydalaområdet inte fungerar för träning än, vi vill återigen påminna om att vi arbetar för att klara alla uppdrag och aktiviteter som finns i den projektplan medlemsmötet beslutade, det är ett omfattande projekt och allt arbetet sker med ideella krafter!
Läs gärna igenom projektplanen!
Vi behöver hela tiden förhålla oss till det avtal vi tecknat med kommunen, det ger oss fina möjligheter, men också begränsningar. Det är en stor omställning vi går igenom och alla goda krafter behövs i det arbetet. Vi påminner igen om att en ”Nydala servicegrupp” måste tillsättas så snart som möjligt. De uppdrag som behöver ansvariga är ”Kök och stuga”, ”Plan och material” – ett uppdrag som blir annorlunda då kommunen sköter planerna, men det behövs händiga ”fixare” för smått och gott på Hemmanet och ladugården. Vidare behövs ansvariga för bokning och kalender.
Ni finns information om UBHK uppsatt på Nydalaområdet, vi vet att många önskat att vi skulle sätta upp ”förbudsskyltar” och att det skulle vara förbjudet för allmänheten att beträda planen. Det tillåter inte det avtal vi tecknat med Umeå kommun, all skyltning måste godkännas av Umeå fritid. Vi undersöker också om det är möjligt att få sätta upp banderoller på stängslet så att man på långt avstånd kan se ”Umeå brukshundklubb”.
Flyttbart stängsel är beställt men leveranstiden är lång då det måste specialtillverkas för vår räkning. De krav vi har ställt är att det ska vara stadigt för att klara gräsklipparen, måste ha speciella fötter för att klipparen inte ska fastna och det måste vara rimligt lätt att flytta.
Hundburarna i ladugården är klara, så fint det blev! Stort tack till Erik och Magnus!
Det är en stor förändring vi går igenom som tar tid, kontakta styrelsen@ubhk.se om du kan hjälpa till!
Vi önskar er en fin sommar!
Styrelsen/Nydalagruppen
NYDALA – information 2025-06-25 (som pdf HÄR)
Omställningen fortsätter och vi vill igen påminna om att det är ett arbete som tar tid och att den här sommaren är vår omställningsperiod, det pågår arbete hela tiden, men allt kommer inte att vara klart i den takt som många önskat.
Vi har tidigare informerat om att hela området kommer att inhägnas men att flyttbart stängsel måste specialbeställas för att klara av den stora robotklipparen, kommer att levereras i höst. Men det finns ändå rykten om att vi inte får ha stängsel runt området, hjälp till att sprida rätt information!
Vi behöver få upp information för allmänheten om att det är ett område för träning av hundar och att Umeå Brukshundklubb hyr området. Det pågår ett arbete med att ta fram sådan information i samråd med Umeå Fritid. Vi får sätta upp skyltar men vi får inte skriva vad som helst, det är ett publikt område. Det är definitivt inte tillåtet att vi sätter upp egenhändiga förbudsskyltar, de kommer att tas ner i så fall!
Robotgräsklipparen är vår vän men också ibland en oönskad gäst vi måste samverka med. För att minimera störningar för vår verksamhet kommer vi att lägga in en ”säsongsbokning” där klipparen inte ska vara på våra ytor måndag till torsdag 16–21, gäller under juni månad samt 15/8 – 2/10. Vid alla större evenemang som tävlingar mm måste det läggas in i kalendern så att vi kan meddela Umeå Fritid i god tid så de kan styra om klipparen.
Vi ansvarar själva för att hålla snyggt runt Hemmanet, tack till Wilma som fixat dit klippare och snyggat till runt Hemmanet!
Nu är förrådet flyttat. Så fint det passar in! Tack Magnus! Nu ska hyllor, krokar mm sättas upp så att vi kan ha lite ordning innan förrådet kan börja användas. Påminner också om att det är avsett för träningsredskap som används i stort sett varje vecka. Tävlingsredskap som används ett fåtal gånger per säsong måste förvaras på Hemmanet. Så snart förrådet är klart att användas hoppas vi att så många som möjligt flyttar upp sin träning till Nydala. De som blir kvar på Ön under sommaren är Agility och Hoopers som behöver träna inhägnat. Vi kan inte någonstans på Nydala sätta upp fårstängsel, klipparen fastnar.
Om fler vill boka den inhägnade Hoopersplanen går det bra, kontakta karin.hentschel2@gmail.com
Grävmaskinen skulle ha börjat sitt arbete den här veckan, tyvärr fick vi ställa in då Umeå Energi i sista stund meddelade att de inte kunde medverka förrän efter semestrarna.
Vi påminner igen om att det måste tillsättas en ”Nydala servicegrupp” som kan ta ansvar för att utveckla området i samverkan med styrelsen. Intresseanmälan till styrelsen@ubhk.se
Det återstår en hel del arbete i sommar och höst, vi har sett att det ibland blir klent deltagande fast vi annonserat i god tid? Kan du hjälpa till? Vad vill du helst hjälpa till med? Mejla gärna till styrelsen@ubhk.se så tar vi kontakt direkt!
Vi önskar alla en fin sommar!
Styrelsen/Nydalagruppen
NYDALA – information 2025-06-05 (som pdf HÄR)
Nu har det första Bruksprovet hållits på Nydala, lite spännande då man fick samsas med cricketspelare. Bruksgruppen verkar ha löst det hela med bravur och med många fina resultat!
Det har kommit frågor om varför alla inte har flyttat till Nydala, varför är vissa kvar på Ön? Alla VG har olika förutsättningar, vissa kan inte ha träning för nybörjare utan att ha inhägnat, Agility har helt enkelt ingen träningsyta än. Alla kommer att flytta till Nydala, men takten kan se lite olika ut beroende på hur snabbt behoven kan lösas på Nydala.
Vi har fått ett påpekande från Umeå fritid; vi får inte lämna saker kvar på planen som markeringar och liknande. Robotgräsklipparen är så kraftfull att den puttar omkull allt i dess väg och sen kör den över föremålen som blir söndertuggade och saker kan fastna i klipparen, något som kostar att åtgärda. Så när träningen är klar får man hjälpas åt att plocka bort.
Behovet av att få till en Nydala servicegrupp som kan avlösa Carin NN och Pether E kvarstår. Ingen har anmält intresse och nu börjar det bli bråttom. Styrelsen hanterar frågan igen den 10 juni utifrån olika scenarier. Intresseanmälan för att vara en del av Nydala servicegrupp och fortsätta att utveckla vårt klubbområde mejlas till: styrelsen@ubhk.se
Bygget av fast stängsel är nu klart, så snyggt det blev! Vi har också kontakt med ett företag som kan leverera flyttbart stängsel, men först efter sommaren då de är fullbokade i sommar.
Preliminärt startar grävarbetet för agilityplanen och lagårdsplanen vecka 25. Ledningsutsättning av högspänningskabel (Umeå Energi) är beställd.
Vi har kontakt med ett företag som kommer att hjälpa oss med markkabel, belysningsstolpar, styrskåp mm, arbetet kommer att starta efter semestrarna så förhoppningsvis har vi belysning i höst.
Vi hoppas kunna flytta boden från Ön till Nydala inom de närmsta veckorna, arbetet måste samordnas med Umeå fritid som ska hjälpa oss att få den på plats på planen så vi råder inte helt själva över tidplanen.
Arbetet med att få hundboxarna i lagården klara pågår för fullt.
Vänligen, Styrelsen/Nydalagruppen
NYDALA – information 2025-05-21 (som pdf HÄR)
Arbetet rullar på….
I går 20 maj var det god uppslutning på Hemmanet! Hönsgården revs i ett nafs! Tack till alla som hjälpte till!
Det finns nu fungerande kodlås både på Hemmanet och toan, VG-sammankallande får koden till stugan och kan ge den vidare till aktiva medlemmar, kod till toan beställer man under ”Nydalafliken” på hemsidan. Alla VG-sammankallande har fått ett särskilt mejl om detta från Carin Nylander Nygren.
Vi har beslutat att ”övernattningsstugan” på Ön får bli vårt förråd ute på gräsplanen. På det sättet håller vi nere kostnaderna, vi får en prydlig lösning och det kan gå relativt snabbt!
Vi är nu adressändrade på Google så nu ska det vara lätt att hitta för alla!
Ormarna har vaknat- så även på Nydalaområdet. Orm har setts på cykelvägen och i dikena, så var uppmärksam när du rastar hunden.
Som tidigare meddelats kommer Carin Nylander Nygren och Pether Ericsson att avsluta sina uppdrag för Plan och Material. Kök och Stuga har varit vilande men har ändå hanterats av Plan och material.
Nu får vi delvis nya förutsättningar då vi är hyresgäster och gräsplanerna sköts av Umeå fritid. Därför föreslår vi att det inrättas en Nydala servicegrupp i stället för Plan och material och Kök och stuga.
Nydala servicegrupp bör bestå av 4-6 personer så att man kan dela upp arbetsuppgifterna. Ansvaret innebär att hålla snyggt runt Hemmanet, ansvara för bokning av stuga samt planer och se till att kalendern är uppdaterad. Ansvar för lås och koder, ansvar för att sopkärlen sköts, ansvar för träningsredskap och hinder, ansvar för datorutrustning och modem. Se till att det är ordning i stugan, fylla på läsk och godis mm.
Vi tror att lämplig period för överlämning är tidig höst då vi hunnit ”bo in oss”. Carin Nylander Nygren och Pether Ericsson kommer att finnas i bakgrunden för ”råd och stöd vid behov.
Vi hoppas att många känner att det är viktigt att ta hand om vårt nya klubbområde och att fortsätta utveckla det!
Intresseanmälan till styrelsen@ubhk.se
Nästa fixardag är söndag 25 maj kl 11 (obs ändrad dag) mer information kommer!
Styrelsen/Nydalagruppen
Nyhetsbrev 2025-05-15: Arbetet fortsätter med att få till vårt nya klubbområde så bra som det bara går!
Under nästa vecka (v 21) kommer arbetet med sätta upp de fasta stängslen på gräsplanen att påbörjas. Markeringskäppar är uppsatta, de får inte flyttas!
Arbetet kommer att samordnas med förberedelser för nedläggning av kabel samt fundament för belysningsstolpar. Det innebär att det kan bli mer grävning än enbart för stängsel.
Olika alternativ undersöks fortfarande vad gäller flyttbart stängsel. Kraven är att det ska vara funktionellt för vår verksamhet, rimligt lätt att flytta (vårt ansvar) samt rimlig kostnad.
Vi väntar fortfarande på besked om när beställt grävarbete för agilityplan mm kan påbörjas.
Styrelsen har i samråd med Umeå fritid beslutat att förvaring vid gräsplanen blir i form av ett gemensamt förråd för UBHK, inte container. Förrådet ska placeras så att det blir lätt åtkomligt inifrån planen.
Vi påminner om att det är viktigt att följa parkeringsreglerna! Det är ok för urlastning om man har mycket att bära, annars gäller anvisade parkeringar.
Det har förekommit rykten om att det är förbjudet att ta in hund på Hemmanet. Det ryktet är inte sant, det står ingenstans i vårt avtal, det är upp till klubben/styrelsen att bestämma. Vi påminner om att frågor som rör avtalet ska ställas direkt till styrelsen@ubhk.se
Kom ihåg att stänga fönsterluckorna när du lämnar Hemmanet, vi har ännu inte fungerande larm.
Ett arbete är påbörjat när det gäller vår synlighet i form av anslagstavla, information vid planerna, profilmaterial mm
Vi har ett påbörjat samarbete med Umeå Camping Nydala, mer information kommer.
Vi påminner igen om att det här är ett projekt vi behöver göra tillsammans och att allt arbete sker ideellt. Vid arbetskvällen 14 maj kom 4 personer. Det duger inte, bättre kan vi!
20 maj – då river vi hönsgårdar – mer info kommer.
24 maj – då förbereder vi för förvaringsboden på gräsplanen– mer info kommer
Styrelsen/Nydalagruppen
Nyhetsbrev 2025-05-07 (finns att läsa som pdf HÄR)
Vi får mejl där man ganska otåligt undrar varför det inte är klart med det ena och det andra, bl a hundboxarna. Vi vill därför igen påminna om att vi haft tillträde endast en kort tid, att vi inte tagit oss in under vintern och att området nyss tinat fram. Mycket ska göras och allt kan inte hända genast och allt arbete sker ideellt. Så vi får alla beväpna oss med tålamod och försöka se det som blir gjort i stället för vad som inte är gjort.
Pether Ericsson har jobbat med att byta till kodlås! Tack Pether!
Stugan städades 5 maj, tack städgänget!
Nydalagruppen hade ett möte söndag 4 maj och tog fram en lista på prioriterade åtgärder och fördelning av arbetsuppgifter på fixarkvällarna.
Torsdag 8 maj – jobb utomhus, kratta, städa, skura upp utemöbler.
Onsdag 14 maj – jobb inne i ladugården, städa, forsla bort bråte och skräp
Tisdag 20 maj – riva höns -och kaninburar utomhus.
Detaljerad information läggs ut på Facebook före varje tillfälle!
Preliminär planering för utomhussäsongen maj till halva juni och halva augusti till oktober. Kan komma att ändras allt eftersom arbetet fortskrider!
Måndag och torsdag – gruppträningar på gräsplanerna
Tisdag – kursfritt, inga bokade aktiviteter, alla kan träna
Onsdag – skotträning 18:30 – 20
Fredag, lördag och söndag – fritt fram att träna om inget är bokat.
Under semesterperioden är det fri träning alla dagar, men kolla kalendern innan du åker, kan vara bokat för kurs eller tävling.
Preliminärt kommer hundboxarna i ladugården att vara klara i slutet av maj.
Stängsel är beställt – vi avvaktar besked om när arbetet kan påbörjas.
Grävjobb/markberedning är beställt – vi avvaktar besked om när arbetet kan påbörjas.
På gräsplanen har den stora robotgräsklipparen börjat arbeta och den går dygnet runt. Den har sensorer så det är ingen risk att den kör på människor eller hundar. Det är förbjudet att vidröra klipparen. Då stannar den och måste sättas i gång av personal från Umeå fritid.
Det kommer att gå att boka höger eller vänster plan, se karta!
Nyhetsbrev 2025-05-01 (finns även som pdf HÄR)
Nu lämnar vi Ön – låset är borttaget från stugan och ersatt med hänglås och nyckelgömma för den som behöver komma in. Kontakta carin.nylander@ubhk.se för kod.
Toavagn finns på Ön från7/5 – kod till toa erhålls mot medlemskontroll via anmälningsformulär, länk finns på hemsidan under Nydala. Det kan ta några dagar att erhålla koden, så var ute i god tid innan ni skall träna.
Det finns varken vatten, el eller sophämtning. Sopor och bajspåsar måste tas med därifrån.
Agility kommer att ha sin huvudsakliga aktivitet på Ön i sommar, vi har tillstånd från Umeå kommun.
På Nydala har gräsplanen torkat upp så det är Ok att träna! Tänk på att parkera på de anvisade parkeringsplatser som finns. Ingen parkering på Hemmanets gårdsområde. Sprid gärna denna info till så många som möjligt.
För Hemmanet gäller att sophämtning startar från 1 maj, Umeå kommun ansvarar, vi ska använda de kärl som står där
Vattnet slås på under första veckan i maj.
Vi byter till kodlås på Hemmanet och toaletten, det jobbet gör vi själva. Koden till Hemmanet kommer att förmedlas till VG-sammankallande som förmedlar vidare till de personer som behöver.
Kod till toa erhålls mot medlemskontroll via anmälningsformulär, länk finns på hemsidan under Nydala. Det kan ta några dagar att erhålla koden, så var ute i god tid innan ni skall träna.
Bokning av stuga och planer för tävling mm sker som förut.
Om något krånglar med låsen på Nydala eller Ön– kontakta carin.nylander@ubhk.se eller 070-374 67 05 via SMS eller samtal.
Vi planerar för gemensamma arbetstillfällen, mer information kommer.
Torsdag 8 maj kl 18:30 – ansvarig Wilma
Onsdag 14 maj kl 18:30 – ansvarig Karolina
Tisdag 20 maj kl 18:30 – ansvarig Jörgen
Arbetsdag 24 maj kl 11:00 – ansvarig Wilma
Det är mycket som ska hända på kort tid nu, och det finns många frågor i luften. Styrelsen/Nydalagruppen har för avsikt att uppdatera aktuell information regelbundet under denna flik.
Frågor skickas till styrelsen@ubhk.se