Info

Övergången från Ön till Nydala kan börja och här kommer Styrelsen tillsammans med Nydala-gruppen lägga ut aktuell information om allt som händer och planeras. ”Ett regelbundet informationsbrev beträffande aktiviteter på Nydala planeras gå ut till varje VG och även finnas på hemsidan och sociala medier.” Denna sida kommer alltså att uppdateras löpande, så håll utkik!

 

NYDALA – information 2025-06-25 (som pdf HÄR)

Omställningen fortsätter och vi vill igen påminna om att det är ett arbete som tar tid och att den här sommaren är vår omställningsperiod, det pågår arbete hela tiden, men allt kommer inte att vara klart i den takt som många önskat.

Vi har tidigare informerat om att hela området kommer att inhägnas men att flyttbart stängsel måste specialbeställas för att klara av den stora robotklipparen, kommer att levereras i höst. Men det finns ändå rykten om att vi inte får ha stängsel runt området, hjälp till att sprida rätt information!

Vi behöver få upp information för allmänheten om att det är ett område för träning av hundar och att Umeå Brukshundklubb hyr området. Det pågår ett arbete med att ta fram sådan information i samråd med Umeå Fritid. Vi får sätta upp skyltar men vi får inte skriva vad som helst, det är ett publikt område. Det är definitivt inte tillåtet att vi sätter upp egenhändiga förbudsskyltar, de kommer att tas ner i så fall!

Robotgräsklipparen är vår vän men också ibland en oönskad gäst vi måste samverka med. För att minimera störningar för vår verksamhet kommer vi att lägga in en ”säsongsbokning” där klipparen inte ska vara på våra ytor måndag till torsdag 16–21, gäller under juni månad samt 15/8 – 2/10. Vid alla större evenemang som tävlingar mm måste det läggas in i kalendern så att vi kan meddela Umeå Fritid i god tid så de kan styra om klipparen.

Vi ansvarar själva för att hålla snyggt runt Hemmanet, tack till Wilma som fixat dit klippare och snyggat till runt Hemmanet!

Nu är förrådet flyttat. Så fint det passar in! Tack Magnus! Nu ska hyllor, krokar mm sättas upp så att vi kan ha lite ordning innan förrådet kan börja användas. Påminner också om att det är avsett för träningsredskap som används i stort sett varje vecka. Tävlingsredskap som används ett fåtal gånger per säsong måste förvaras på Hemmanet. Så snart förrådet är klart att användas hoppas vi att så många som möjligt flyttar upp sin träning till Nydala. De som blir kvar på Ön under sommaren är Agility och Hoopers som behöver träna inhägnat. Vi kan inte någonstans på Nydala sätta upp fårstängsel, klipparen fastnar.

Om fler vill boka den inhägnade Hoopersplanen går det bra, kontakta karin.hentschel2@gmail.com

Grävmaskinen skulle ha börjat sitt arbete den här veckan, tyvärr fick vi ställa in då Umeå Energi i sista stund meddelade att de inte kunde medverka förrän efter semestrarna.

Vi påminner igen om att det måste tillsättas en ”Nydala servicegrupp” som kan ta ansvar för att utveckla området i samverkan med styrelsen. Intresseanmälan till styrelsen@ubhk.se

Det återstår en hel del arbete i sommar och höst, vi har sett att det ibland blir klent deltagande fast vi annonserat i god tid? Kan du hjälpa till? Vad vill du helst hjälpa till med? Mejla gärna till styrelsen@ubhk.se så tar vi kontakt direkt!

Vi önskar alla en fin sommar!
Styrelsen/Nydalagruppen

 

NYDALA – information 2025-06-05 (som pdf HÄR)

Nu har det första Bruksprovet hållits på Nydala, lite spännande då man fick samsas med cricketspelare. Bruksgruppen verkar ha löst det hela med bravur och med många fina resultat!

Det har kommit frågor om varför alla inte har flyttat till Nydala, varför är vissa kvar på Ön? Alla VG har olika förutsättningar, vissa kan inte ha träning för nybörjare utan att ha inhägnat, Agility har helt enkelt ingen träningsyta än. Alla kommer att flytta till Nydala, men takten kan se lite olika ut beroende på hur snabbt behoven kan lösas på Nydala.

Vi har fått ett påpekande från Umeå fritid; vi får inte lämna saker kvar på planen som markeringar och liknande. Robotgräsklipparen är så kraftfull att den puttar omkull allt i dess väg och sen kör den över föremålen som blir söndertuggade och saker kan fastna i klipparen, något som kostar att åtgärda. Så när träningen är klar får man hjälpas åt att plocka bort.

Behovet av att få till en Nydala servicegrupp som kan avlösa Carin NN och Pether E kvarstår. Ingen har anmält intresse och nu börjar det bli bråttom. Styrelsen hanterar frågan igen den 10 juni utifrån olika scenarier. Intresseanmälan för att vara en del av Nydala servicegrupp och fortsätta att utveckla vårt klubbområde mejlas till:  styrelsen@ubhk.se

Bygget av fast stängsel är nu klart, så snyggt det blev! Vi har också kontakt med ett företag som kan leverera flyttbart stängsel, men först efter sommaren då de är fullbokade i sommar.

Preliminärt startar grävarbetet för agilityplanen och lagårdsplanen vecka 25. Ledningsutsättning av högspänningskabel (Umeå Energi) är beställd.

Vi har kontakt med ett företag som kommer att hjälpa oss med markkabel, belysningsstolpar, styrskåp mm, arbetet kommer att starta efter semestrarna så förhoppningsvis har vi belysning i höst.

Vi hoppas kunna flytta boden från Ön till Nydala inom de närmsta veckorna, arbetet måste samordnas med Umeå fritid som ska hjälpa oss att få den på plats på planen så vi råder inte helt själva över tidplanen.

Arbetet med att få hundboxarna i lagården klara pågår för fullt.

Vänligen, Styrelsen/Nydalagruppen

 

NYDALA – information 2025-05-21 (som pdf HÄR)

Arbetet rullar på….

I går 20 maj var det god uppslutning på Hemmanet! Hönsgården revs i ett nafs! Tack till alla som hjälpte till!

Det finns nu fungerande kodlås både på Hemmanet och toan, VG-sammankallande får koden till stugan och kan ge den vidare till aktiva medlemmar, kod till toan beställer man under ”Nydalafliken” på hemsidan. Alla VG-sammankallande har fått ett särskilt mejl om detta från Carin Nylander Nygren.

Vi har beslutat att ”övernattningsstugan” på Ön får bli vårt förråd ute på gräsplanen. På det sättet håller vi nere kostnaderna, vi får en prydlig lösning och det kan gå relativt snabbt!

Vi är nu adressändrade på Google så nu ska det vara lätt att hitta för alla!

Ormarna har vaknat- så även på Nydalaområdet. Orm har setts på cykelvägen och i dikena, så var uppmärksam när du rastar hunden.

Som tidigare meddelats kommer Carin Nylander Nygren och Pether Ericsson att avsluta sina uppdrag för Plan och Material. Kök och Stuga har varit vilande men har ändå hanterats av Plan och material.

Nu får vi delvis nya förutsättningar då vi är hyresgäster och gräsplanerna sköts av Umeå fritid. Därför föreslår vi att det inrättas en Nydala servicegrupp i stället för Plan och material och Kök och stuga.

Nydala servicegrupp bör bestå av 4-6 personer så att man kan dela upp arbetsuppgifterna. Ansvaret innebär att hålla snyggt runt Hemmanet, ansvara för bokning av stuga samt planer och se till att kalendern är uppdaterad. Ansvar för lås och koder, ansvar för att sopkärlen sköts, ansvar för träningsredskap och hinder, ansvar för datorutrustning och modem. Se till att det är ordning i stugan, fylla på läsk och godis mm.

Vi tror att lämplig period för överlämning är tidig höst då vi hunnit ”bo in oss”. Carin Nylander Nygren och Pether Ericsson kommer att finnas i bakgrunden för ”råd och stöd vid behov.

Vi hoppas att många känner att det är viktigt att ta hand om vårt nya klubbområde och att fortsätta utveckla det!

Intresseanmälan till styrelsen@ubhk.se

Nästa fixardag är söndag 25 maj kl 11 (obs ändrad dag) mer information kommer!

Styrelsen/Nydalagruppen

 

 

Nyhetsbrev 2025-05-15: Arbetet fortsätter med att få till vårt nya klubbområde så bra som det bara går!

Under nästa vecka (v 21) kommer arbetet med sätta upp de fasta stängslen på gräsplanen att påbörjas. Markeringskäppar är uppsatta, de får inte flyttas!

Arbetet kommer att samordnas med förberedelser för nedläggning av kabel samt fundament för belysningsstolpar. Det innebär att det kan bli mer grävning än enbart för stängsel.

Olika alternativ undersöks fortfarande vad gäller flyttbart stängsel. Kraven är att det ska vara funktionellt för vår verksamhet, rimligt lätt att flytta (vårt ansvar) samt rimlig kostnad.

Vi väntar fortfarande på besked om när beställt grävarbete för agilityplan mm kan påbörjas.

Styrelsen har i samråd med Umeå fritid beslutat att förvaring vid gräsplanen blir i form av ett gemensamt förråd för UBHK, inte container. Förrådet ska placeras så att det blir lätt åtkomligt inifrån planen.

Vi påminner om att det är viktigt att följa parkeringsreglerna! Det är ok för urlastning om man har mycket att bära, annars gäller anvisade parkeringar.

Det har förekommit rykten om att det är förbjudet att ta in hund på Hemmanet. Det ryktet är inte sant, det står ingenstans i vårt avtal, det är upp till klubben/styrelsen att bestämma. Vi påminner om att frågor som rör avtalet ska ställas direkt till styrelsen@ubhk.se

Kom ihåg att stänga fönsterluckorna när du lämnar Hemmanet, vi har ännu inte fungerande larm.

Ett arbete är påbörjat när det gäller vår synlighet i form av anslagstavla, information vid planerna, profilmaterial mm

Vi har ett påbörjat samarbete med Umeå Camping Nydala, mer information kommer.

Vi påminner igen om att det här är ett projekt vi behöver göra tillsammans och att allt arbete sker ideellt.  Vid arbetskvällen 14 maj kom 4 personer. Det duger inte, bättre kan vi!

20 maj – då river vi hönsgårdar – mer info kommer.

24 maj – då förbereder vi för förvaringsboden  på gräsplanen– mer info kommer

Styrelsen/Nydalagruppen

 

Nyhetsbrev 2025-05-07 (finns att läsa som pdf HÄR)

Vi får mejl där man ganska otåligt undrar varför det inte är klart med det ena och det andra, bl a hundboxarna. Vi vill därför igen påminna om att vi haft tillträde endast en kort tid, att vi inte tagit oss in under vintern och att området nyss tinat fram. Mycket ska göras och allt kan inte hända genast och allt arbete sker ideellt.  Så vi får alla beväpna oss med tålamod och försöka se det som blir gjort i stället för vad som inte är gjort.

Pether Ericsson har jobbat med att byta till kodlås! Tack Pether!

Stugan städades 5 maj, tack städgänget!

Nydalagruppen hade ett möte söndag 4 maj och tog fram en lista på prioriterade åtgärder och fördelning av arbetsuppgifter på fixarkvällarna.

Torsdag 8 maj – jobb utomhus, kratta, städa, skura upp utemöbler.

Onsdag 14 maj – jobb inne i ladugården, städa, forsla bort bråte och skräp

Tisdag 20 maj – riva höns -och kaninburar utomhus.

Detaljerad information läggs ut på Facebook före varje tillfälle!

Preliminär planering för utomhussäsongen maj till halva juni och halva augusti till oktober. Kan komma att ändras allt eftersom arbetet fortskrider!

Måndag och torsdag – gruppträningar på gräsplanerna

Tisdag – kursfritt, inga bokade aktiviteter, alla kan träna

Onsdag – skotträning 18:30 – 20

Fredag, lördag och söndag – fritt fram att träna om inget är bokat.

Under semesterperioden är det fri träning alla dagar, men kolla kalendern innan du åker, kan vara bokat för kurs eller tävling.

Preliminärt kommer hundboxarna i ladugården att vara klara i slutet av maj.

Stängsel är beställt – vi avvaktar besked om när arbetet kan påbörjas.

Grävjobb/markberedning är beställt – vi avvaktar besked om när arbetet kan påbörjas.

På gräsplanen har den stora robotgräsklipparen börjat arbeta och den går dygnet runt. Den har sensorer så det är ingen risk att den kör på människor eller hundar. Det är förbjudet att vidröra klipparen. Då stannar den och måste sättas i gång av personal från Umeå fritid.

Det kommer att gå att boka höger eller vänster plan, se karta!

 

 

Nyhetsbrev 2025-05-01 (finns även som pdf HÄR)

Nu lämnar vi Ön – låset är borttaget från stugan och ersatt med hänglås och nyckelgömma för den som behöver komma in. Kontakta carin.nylander@ubhk.se för kod.

Toavagn finns på Ön från7/5 – kod till toa erhålls mot medlemskontroll via anmälningsformulär, länk finns på hemsidan under Nydala. Det kan ta några dagar att erhålla koden, så var ute i god tid innan ni skall träna.

Det finns varken vatten, el eller sophämtning. Sopor och bajspåsar måste tas med därifrån.

Agility kommer att ha sin huvudsakliga aktivitet på Ön i sommar, vi har tillstånd från Umeå kommun.

På Nydala har gräsplanen torkat upp så det är Ok att träna! Tänk på att parkera på de anvisade parkeringsplatser som finns. Ingen parkering på Hemmanets gårdsområde. Sprid gärna denna info till så många som möjligt.

För Hemmanet gäller att sophämtning startar från 1 maj, Umeå kommun ansvarar, vi ska använda de kärl som står där

Vattnet slås på under första veckan i maj.

Vi byter till kodlås på Hemmanet och toaletten, det jobbet gör vi själva. Koden till Hemmanet kommer att förmedlas till VG-sammankallande som förmedlar vidare till de personer som behöver.
Kod till toa erhålls mot medlemskontroll via anmälningsformulär, länk finns på hemsidan under Nydala. Det kan ta några dagar att erhålla koden, så var ute i god tid innan ni skall träna.

Bokning av stuga och planer för tävling mm sker som förut.

Om något krånglar med låsen på Nydala eller Ön– kontakta carin.nylander@ubhk.se  eller 070-374 67 05 via SMS eller samtal.

Vi planerar för gemensamma arbetstillfällen, mer information kommer.

Torsdag 8 maj kl 18:30 – ansvarig Wilma

Onsdag 14 maj kl 18:30 – ansvarig Karolina

Tisdag 20 maj kl 18:30 – ansvarig Jörgen

Arbetsdag 24 maj kl 11:00 – ansvarig Wilma

Det är mycket som ska hända på kort tid nu, och det finns många frågor i luften. Styrelsen/Nydalagruppen har för avsikt att uppdatera aktuell information regelbundet under denna flik.

Frågor skickas till styrelsen@ubhk.se